Ηλία ΠετρόπoυλουΗ μυθολογία του Βερολίνου, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1991, ISBN: 960-211-088-0.

Ι

ΚΟΥΡΤ  ΤΟΥΧΟΛΣΚΙ

Ὁ Κούρτ Τουχόλσκι γεννήθηκε το 1890 στό Βερολίνο, στην ξακουστή συνοικία τοῦ Μόαμπιτ. Οἱ γονεῖς του ἤσανε ἐβραῖοι. Ὁ Τουχόλσκι ἔδρασε σαν συγγραφέας σ’ ὅλη την διάρκεια τῆς σημαδιακῆς προχιτλερικῆς ἐποχῆς. Μερικές σειρές ἀπό ἄρθρα του ἔμειναν ἱστορικές, ὅπως τά Militaria (ἐναντίον τῆς στρατιωτικῆς κάστας),ἤ τά κείμενα του για την βαρβαρότητα τῶν γερμανῶν δικαστῶν. Τά ξερά του ποιήματα ἀκόμη τραγουδιούνται στα καμπαρέ.

Ὁ Τουχόλσκι στήν Γερμανία θεωρεῖται ἐφάμιλλος τοῦ Μπρέχτ. Ἦταν αὐτό πού λέμε ἀνήσυχο πνεῦμα. Συγκαταλέγεται μεταξύ τῶν πρώτων εὐρωπαίων πού ἔνιωσαν ἀμέσως την ἀξία τοῦ Κάφκα, τοῦ Μπρέχτ, τοῦ Τζόις, τοῦ Κιρκεγκάρντ. Μερικούς ἀπ’ αὐτούς τους γνώρισε προσωπικῶς. Ὁ Τουχόλσκι δεν ἔγινε ποτέ μέλος τοῦ Κ.Κ. Γερμανίας, ἀλλά συμπαθοῦσε τους μαρξιστές. Μέ την ἄνοδο τοῦ Χίτλερ στην ἐξουσία, διέφυγε στο ἐξωτερικό,ὅπου πέρασε τά τρία τελευταία χρόνια τῆς ζωῆς του σε ἀπόλυτη σιγή. Στις 19 Δεκεμβρίου 1935 αὐτοκτόνησε με δηλητήριο στην Στοκχόλμη. Ἐκεῖ εἶναι θαμένος,ἐνῶ οἱ τάφοι τῶν  γονιῶν του βρίσκονται στο Ἀνατολικό Βερολίνο.

Πιθανότατα, τά ὡραιότερα κείμενα τοῦ Τουχόλσκι εἶναι οἱ μονόλογοι του. Το να ζεῖς σημαίνει να ἐπιλέγεις, εἶπε ὁ Τουχόλσκι. Διάλεξα, λοιπόν, τον Ἄνθρωπο, που προσπάθησα να αποδόσω στη γλώσσα μας…

Ἠλία Πετρόπουλου, Η μυθολογία του Βερολίνου, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1991, σελ.90-91.

ΙΙ

ΚΟΥΡΤ ΤΟΥΧΟΛΣΚΙ, Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Μετάφραση: Ηλίας Πετρόπουλος

(Αποσπάσματα. Διατηρείται η ορθογραφία του συγγραφέα).

Ολόκληρη η μετάφραση στο: Ηλία Πετρόπουλου, Μυθολογία του Βερολίνου, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1991,σελ. 92-97

 (…) ὁ Ἄνθρωπος δεν κάνει τίποτα για το εἶδος του. Και γιαυτό ἀνακάλυψε τους Νόμους. Δεν ἔχω δικαίωμα∙ ἄρα και οἱ ἄλλοι δεν θα ἔχουν [Μυθολογία του Βερολίνου, σελ. 93].

(…) ὁ Ἄνθρωπος εἶναι ἕνα Πολιτικό Ὄν, πού τοῦ ἀρέσει να περνάει τη ζωή του μέσα σε μικρά γκρούπ. Κάθε τέτια μικρή ὁμάδα ἀπεχθάνεται τις ἄλλες μικρές ὁμάδες, ἀκριβῶς γιατί εἶναι οἱ Ἄλλες. Και, παρομοίως, σιχαίνεται τις φιλικές μικρές ὁμάδες, γιατί ἀκριβῶς εἶναι Φιλικές. Αὐτή την τελευταία περίπτωση ἀποκαλοῦν Πατριωτισμό[μν.έργ., σελ. 94-95].

(…) ὁ Ἀνθρωπινός ἄνθρωπος δεν ὑφίσταται. Δεν ὑπάρχουν παρά Ἄνθρωποι πού Κυριαρχοῦν, καί, Ἄνθρωποι πού Κυριαρχοῦνται. Ἀλλά, κανείς δεν κατάφερε,ἀκόμη να Αὐτοκυριαρχηθεῖ- γιατί ὁ Σκλάβος πού ἀντιστέκεται εἶναι πάντα δυνατότερος ἀπό τον Ἀφέντη πού προσπαθεῖ να τον κυβερνήσει. Κάθε Ἄνθρωπος εἶναι κατώτερος ἀπό τον Ἑαυτό του[μν.έργ., σελ. 96].

ΙΙΙ

Ο ΗΛΙΑΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΩΜΕΝΗ ΕΥΡΩΠΗ

(ΚΕΙΜΕΝΟ ΛΙΑΝ ΑΙΧΜΗΡΟ ΚΑΙ ΠΡΟΦΗΤΙΚΟ)

(Αποσπάσματα από το βιβλίο Η μυθολογία του Βερολίνου, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 1991,σελ. 102-105).

(…) Κατ’ ἀρχήν τίποτα δεν μποροῦμε να προφητέψουμε για το μέλλον μας εἴτε μποῦμε στα εὐρωπαϊκά κόλπα, εἴτε μείνουμε ἀπ’ ἔξω.(…)

 (…) Εἶναι μάταιο το ν’ ἀναζητοῦμε διαρκῶς κάποιο ξένο μοντέλο. Ἄλλωστε οι μπούρδες τοῦ τύπου ἑλληνικό φιλότιμο, ἑλληνικό δαιμόνιο, ἑλληνική φιλοξενία κτλ δεν πείθουν πιά κανέναν.

(…).Θέλουμε να χωθοῦμε στην ἀγκαλιά τῆς Εὐρὠπης, ἐνῶ δεν διαθέτουμε ΤΙΠΟΤΕ για ἐξαγωγή(…)

Εἶναι αὐτονόητο ὅτι, ἡ ἐνσωμάτωση τῆς  Ἑλλάδας στην Εὐρώπη ὑποδηλώνει την ἐξαφάνιση τῶν  (ὅσων ἀπομένουν) ἑλληνικῶν ἀρετῶν και, συγχρόνως, την υἱοθεσία ὅλων τῶν κακῶν ἕξεων τῶν εὐρωπαίων(…).

(…)Ὁ ἀμερικανικός τρόπος ζωῆς γκρέμισε ἕνα μεγάλο μέρος τῆς,ἄς ποῦμε, ἑλληνικότητας μας. Και, τώρα, ὁ εὐρωπαϊκός (δηλαδή ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ) τρόπος ζωῆς μᾶς ἀπειλεῖ με καθολική καταστροφή(…)

Advertisements